Sebuah 'Dictionary'

       Semasa saya berada di bank, saya terkejut apabila didatangi oleh seorang anak muda yang menyapa, "Cikgu ini Cikgu Tee kan?"

       "Ya, saya Tee."

       "Maaf ya, saudara ini siapa?"

       "Saya Man, anak murid cikgu semasa di SMX. Cikgu mengajar saya English."

       "Iya? Maafkan cikgu sebab tidak cam tadi."

       "Tidak apa. By the way, I still owe you RM5."

       "Never mind, you can keep it."

       "Tetapi hutang kena bayar. Dahulu cikgu beri duit beli 'dictionary', sebab saya salah seorang yang tidak ada 'dictionary'. Saya masih ingat, cikgu kata cikgu pinjamkan. Kalau beri lainlah."

       "Tidak mengapalah. Kamu sekarang sudah habis belajar?"

       "Habis. And believe it or not, I'm now an English teacher."

       "Good. Kalau macam tu, RM5 itu, kamu berikan kepada pelajar kamu pula supaya membeli 'dictionary'."

       "Thank you teacher. Not for the RM5, but for everything that you've done for me."

       Balik ke rumah saya senyum puas. Saya tidak menyangka bagaimana sekeping RM5 yang kemudiannya ditukar kepada sebuah dictionary begitu bererti bagi seorang anak Melayu kampung

No comments:

Post a Comment