20 Tips Komunikasi Berkesan

1. Anda sendiri faham apa yang hendak disampaikan.
2. Ambil kira setting (sosial, iklim, budaya, setting fizikal).
3. Minta pandangan orang lain bila merancang untuk berkomunikasi.
4. Gunakan body language yang sesuai. Pastikan tidak bertentangan dengan komunikasi lisan.
5. Gunakan body language untuk perhubungan. Contohnya; eye contact, tunduk.


6. Jadi pendengar yang baik. Dengar semua dahulu, minimumkan gangguan.
7. Tumpu sepenuhnya apa dan bagaimana ia disampaikan.
8. Berfikiran terbuka mengenai apa yang dikatakan.
9. Elakkan membuat raptai komen semasa orang lain sedang menyampaikan mesej.
10. Sahkan kefahaman anda.
11. Elakkan memonopoli perbualan.
12. Ambil nota apabila penyampai memberi maklumat penting.


13. Bercakap dengan suara yang jelas dan sebutan yang betul.
14. Berterus terang. Gunakan bahasa yang mudah, biasa dan perkataan yang tepat.
15. Gunakan 'saya' untuk menyatakan perasaan anda dan meletakkan orang lain sebagai bersalah.
16. Padankan tahap komunikasi dengan individu yang dihubungi.
17. Mempunyai perasaan empati.
18. Pilih tempat dan masa yang sesuai untuk menyatakan kritik.
19. Kurangkan elemen kebisingan.
20.Kuasai kemahiran menulis.

No comments:

Post a Comment